Hulpen die (paarden) helpen! Gegeven door Akasha College (Anne Muller)

In 2025 willen we een super leuke bijscholing organiseren gegeven door Anne Muller van Akasha College.

Zodra we de datum bekend hebben zal deze gedeeld worden, en vanaf januari 2025 zal er via jouw leden inlog, ingeschreven kunnen worden.

Hulpen die (paarden) helpen.

Paardrijden kan vriendelijker kijken, vriendelijker klinken en voor het paard wetenschappelijk bekeken vriendelijker én duurzamer zijn. Met briljant simpele handvatten geeft deze Akasha College studiedag je een compleet heldere kijk op wat er kan en waarom de ruiter en niet het paard het op moet lossen. Wanneer je het ziet, kun je het niet meer niet zien.

Hulpen (ook wel genoemd, signalen, stimuli of cues) gebruiken we om een paard om gedrag te vragen. Wanneer er in Equitation Science kringen wordt gesproken over ‘basic foundation training’ dan kennen we de stop, de go, de turn en de yield. Ofwel remmen, gáán (en blijven gaan), wenden en wijken. Wanneer een trainer instructeur zegt ‘het mankeert aan de basis bij deze combinatie’ dan zitten één of meer van deze ‘knoppen’, bij wijze van spreken, niet goed op het paard.

Het probleem met deze ‘wijze van spreken’ is dat mensen denken dat het paard iets fout doet. We geven toch al het liefst iets of iemand anders de schuld ergens van. Blijft een instructeur roepen het páárd moet ‘meer dit of minder dat’ dan probeert de ruiter automatisch vat te krijgen op het paard. Meestal doet de ruiter zelf dan nog meer van hetzelfde.

Gevolg is dat er te veel paarden zijn die niet meer stoppen op een lichte druk van een bit of alleen nog afwenden op de druk van een binnenteugel. Ook de paarden die ‘liever lui dan moe lijken’ zijn dat niet maar hebben gewoon geen idee wat de ruiter bedoeld met die repeterende beenhulpen en dat geschuif met de zit. Het is natuurlijk niet zo dat we van het paard mogen verwachten dat hij zorgt dat wij synchroon kunnen meebewegen. Dat is de taak van de ruiter. Instructeurs moeten alleen al daarom serieus op hun woorden gaan letten.

Bewegingspatronen zijn vaak onbewust aangeleerd en kunnen door bewustwording, meer technisch inzicht en consequente coaching verbeteren. Akasha technieken en hulpen zijn ontwikkeld op basis van optimale klassieke mechanica én houden rekening met de welzijnsprincipes uit de leertheorie ofwel gedragsleer.

Nagenoeg alles wat een ruiter aan zichzelf verandert zie je terug in positieve of negatieve lichaamstaal van het paard. Hij zegt niet wat hij ervaart, hij laat het zien. En als je dat één keer ziet kun je het niet meer niet zien.

Aanwijzingen voor het optimaliseren van een hulp kunnen zowel van biomechanische aard zijn: balans, gerichtheid, de plaats en de mate waarin een hulp wordt aangeboden. Echter aanwijzingen kunnen ook gaan over de manier waarop: over shaping, timing-, over de duur – of het aantal keer en het moment dat een hulp herhaald wordt. Een paard leert nieuw gedrag niet van een nieuw signaal, hij snapt pas wat er bedoeld werd wanneer het signaal ophoudt. Ofwel wanneer de beloning (R+/R-) volgt.  Akasha Technieken zijn simpel, logisch, objectief waarneembaar (ook met state of the art technologie) en net zo eenvoudig aan kinderen als aan volwassenen uit te leggen.

Wanneer er in de toekomst apps met AI (Artificial Intelligence) ontwikkeld gaan worden dan wordt dat langs dezelfde klassieke mechanische maatstaven gedaan. Akasha Technieken kunnen in alle disciplines en op elk niveau worden toegepast. De wetmatigheden van de werking van zwaartekracht x snelheid van verplaatsing en het synchroniseren van de drie dimensionale beweging van paard en ruiter liggen ten grondslag aan elke correcte methode.

Duur: 10.00 tot 17.00 Ochtend theorie, beeldende uitleg en interactieve oefeningen. Middag praktijk:
diverse combinaties, diverse niveaus.